Auto

Ford – automobilový revolucionář


           Uslyšíme-li slovo Ford, i neznalec pozná, že se jedná o značku aut. Kdo se však skrývá za slavným jménem? Nastíníme vám příběh muže, kteý navždy změnil tvář světa.

            Henry Ford se narodil do doby velkých vynálezů a velkých jmen. Po silnicích už pár let jezdily vozy, které nepotřebovaly tažnou sílu. První parní čtyřkolky se objevovaly už koncem 18. století. Zprvu byly pomalé a těžkopádné. Změnu ale přinesl rok 1876, kdy německý vynálezce Nicolaus Otto sestrojil první výbušný neboli spalovací motor.
muzejní exemplář Fordu T, barevná fotografie

            Po tomto zvratu přichází jeden patent za druhým. Roku 1885 vyrobil Karl Benz motorovou tříkolku. Legendární je také první dálková jízda automobilem, kterou podnikla jeho žena Bertha z Mannheimu do Pforzheimu. V patách Benzovi přichází další němečtí vynálezci: Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach a Rudolf Diesel, proslulý svým vznětovým motorem. První automobilka na českém území byla založena v roce 1850 v Kopřivnici.

            Avšak ač se vývoj posouvá závratným tempem kupředu, motorová vozidla stále zůstávají vymožeností vyšších tříd, a to se rozhodl změnit právě americký průkopník automobilového průmyslu Henry Ford. Schopný podnikatel s železnou vůlí se nikdy nevzdal své vize a jde příkladem a inspirací už více než století. Z jeho úst pochází i jeden z nesmrtelných citátů: ,,Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete, v obou případech máte pravdu.“.
Henry Ford s automobilem, černobílá fotografie

            Láska k vynálezům a pokroku odvedla mladého Henryho z rodné farmy do Detroitu, kde se vyučil zámečníkem a začal pracovat jako opravář parních strojů. Místo hlavního inženýra ve firmě T. A. Edisona mu umožnilo věnovat se experimentům s benzínovými motory, až roku 1896 sestrojil vlastní automobil. Po neúspěchu a krachu své první společnosti se nevzdal a roku 1903, ve svých čtyřiceti letech, založil Ford Motor Company, kde uskutečnil své nadčasové plány. Zavedl montážní linky a pásovou výrobu, díky níž mohl zaměstnávat nezkušené dělníky, kterým navíc poskytoval sociální program.

            Historickým milníkem se stal rok 1908, kdy byl na trh uveden Model T, který proslavil jméno Ford a byl vyhlášen Automobilem století. Jeho unikátnost spočívala v cenové dostupnosti pro široké lidové vrstvy a masovou produkcí umožněnou moderním výrobním systémem. Do roku 1927 jich bylo prodáno více než 15 milionů.

            Skvrnou Henryho Forda byl jeho předválečný politický postoj. Otevřeně se přikláněl k ideálům nacismu a dokonce NSDAP finančně podporoval. Za 2. světové války již podnik vedl také jeho syn Edsel, který zahájil výrobu bombardérů. Na konci války firmu oficiálně převzal Fordův vnuk Henry II.

            Roku 1946 byl Henry Ford oceněn zlatou medailí za přínos pro blaho lidstva Americkým ropným institutem. Zemřel o rok později ve věku 83 let. Přinesl nový pohled i myšlenky a ,,postavil Ameriku na kola“.